Case: Sluimerende Negatieve Marge

Voorkom negatieve marges

Probleem: Wanneer een bedrijf veel producten verkoopt kan het zijn dat ze zicht kwijtraken over inkoopprijzen. Hierdoor kunnen marges op producten dalen en zelfs negatief worden.

Doel: Het interactief bijhouden van marges op producten, met als gevolg dat ongewenste marges tijdig worden herkend.

Uitvoering

  1. Ontsluit data van alle verkopen van alle producten in de afgelopen jaren

  2. Aggregeer deze verkopen per maand

  3. Sorteer de producten met de meest negatieve marges

  4. Toon een margetrend over de afgelopen maanden om negatieve trends tijdig te herkennen

Klik om in te zoomen.


Tools

 

Sorteer producten

Ieder persoon kijkt anders naar data. Zo wil de een wellicht de marges per product sorteren op basis van de absolute laagste marges, terwijl de ander geïnteresseerd is in de producten waarvan de marges het meest gedaald zijn.

Methodes

  1. Sorteer de producten op de gemiddelde relatieve marge per maand

  2. Sorteer de producten op de gemiddelde absolute marge per maand

  3. Sorteer de producten op de grootste margeverandering ten opzichte van de vorige X maanden

Klik om in te zoomen.


 

Ook data gedreven groeien?

DataGrow zorgt voor versterking van uw team als u op tijdelijke basis één of meerdere specialisten wilt inzetten. Dit kan het geval zijn als medewerkers uit uw reguliere bezetting afwezig zijn door ziekte of verlof. Maar ook in geval van een tijdelijke behoefte aan extra kennis of capaciteit - zoals tijdens een project of een piekmoment - kan de aanpak van DataGrow uitkomst bieden.