Klantcase // PowerComponents // Voorkom Negatieve Marge Orders
Over PowerComponents
Power Components B.V., is een groothandel in onderdelen en accessoires voor wit- en bruingoed, opgericht in 1995. Sinds 2007 zijn zij voorloper in verkoop via de digitale kanalen in de levering rechtstreeks aan de consument.
Ook in datagedrevenheid is het de ambitie van Power Components om voor te lopen op de markt. Datagrow heeft geholpen bij het inrichten van het datawarehouse en de realisatie van dashboards voor onder andere inkoop en verkoopoptimalisatie.
Probleemstelling: Wanneer een bedrijf veel producten verkoopt kan het zijn dat ze zicht kwijtraken over inkoopprijzen. Hierdoor kunnen marges op producten dalen en zelfs negatief worden.
Doel: Het interactief bijhouden van marges op producten, met als gevolg dat ongewenste marges tijdig worden herkend.
Het stappenplan:
Ontsluit data van alle verkopen van alle producten in de afgelopen jaren
Aggregeer deze verkopen per maand
Sorteer de producten met de meest negatieve marges
Toon een margetrend over de afgelopen maanden om negatieve trends tijdig te herkennen
Methodes
Ieder persoon kijkt anders naar data. Zo wil de een wellicht de marges per product sorteren op basis van de absolute laagste marges, terwijl de ander geïnteresseerd is in de producten waarvan de marges het meest gedaald zijn.
Sorteer de producten op de gemiddelde relatieve marge per maand
Sorteer de producten op de gemiddelde absolute marge per maand
Sorteer de producten op de grootste margeverandering ten opzichte van de vorige X maanden